Connect with us

Artis

Tert3kan, S3dih-Tiz Zaqyah Masih Tr4uma

Published

on

Sejak penularan Cov1d-19 melanda negara dari tahun lalu hingga kini, ramai juga selebriti dan penggiat seni tanah air sudah dij4ngkiti pandemik berbahaya ini yang disifatkan musuh tersembunyi.

Salah seorang daripadanya ialah pelakon, Tiz Zaqyah yang sah p0sitif C0vid-19 pada 9 Mei lalu. Justeru, ketika itu Tiz harus menjalani sesi kuarantinnya di rumah.

Foto: IG

Kini, meski sudah bebas dan sembuh sepenuhnya dari wab4k itu, Tiz masih belum melupakan pengalaman dilaluinya. Kata pemilik nama sebenar, Siti Zaqyah Abdul Razak ini, dia trauma dengan kejadian itu.

Terdahulu, Tiz tampil berkongsi kisahnya pada sesi webinar bertajuk Derita Akib4t C0vid-19 anjuran Science Media Centre (SMC) Malaysia dan The Petri Dish, baru-baru ini.


“Sebaik dis4hkan p0stif C0vid-19 pada Mei lalu, saya jadi sangat cemas dan perasaan bercampur-baur. Ditambah, saya berasa sangat tert3kan kerana kedua ibu bapa saya secara tidak langsung adalah kontak rapat.

“Jadi, ada kemungkinan besar mereka juga akan dij4ngkiti. Walaupun saya tidak mempunyai simptom ketika itu, tapi saya amat bimbangkan risiko jangk1tan kerana menetap bersama mereka,” katanya lagi.

Ujar Tiz, sukar untuk dia membayangkan jika ibu bapanya turut dij4ngkiti virvs itu. Katanya, dia betul-betul berasa tert3kan apabila terus memikirkannya, selain di dalam hati sangat s3dih.

“Bayangan bahawa kedua ibu bapa mungkin beris1ko untuk dij4ngkiti Cov1d-19 sentiasa menghantui saya setiap hari. Saya jadi bimbang dengan fikiran yang tidak menentu.

“Justeru, sebaik disahkan pvlih dari Cov1d-19, saya tak tunggu lama untuk memastikan mereka sudah didaftar untuk program vaksinasi. Alhamdulillah, mereka juga sudah menerima vaksin dos pertama masing-masing,” katanya.


Berbicara juga mengenai dirinya, Tiz berkata dia memang teruja mahu mendapatkan vaks1n C0vid-19 seperti orang lain. Namun, buat masa sekarang dia harus menunggu seketika untuk gilirannya.

“Sebagai bekas pes4kit C0vid-19, saya difahamkan perlu menunggu tiga bulan lagi sebelum bolehdivaksinasi kerana masih mempunyai antibodi mencukupi di dalam badan untuk melawan v1rus itu.

“Apapun, saya sebenarnya memang tidak sabar untuk mendapatkan v4ksin. Pada ketika ini, pengamb1lan vaksin sangat penting bagi saya yang pernah dij4ngkiti C0vid-19.

“Pengalaman mengh1dap C0vid-19 menyebabkan saya rasa travma dan ingin mendapatkan perlindungan segera untuk diri sendiri kerana tidak mahu dij4ngkiti berulang,” katanya.


Menurut pelakon filem Cinta Kura-Kura dan drama Nur Kasih itu, pengambilan vaks1n penting untuk melindungi diri, keluarga dan komuniti setempat. Katanya, kini vaks1n bukan lagi pilihan sendiri, tapi ia adalah tanggungjawab sosial.

Sehubungan itu, Tiz menyeru masyarakat supaya segera divaksinasi dan tiada apa yang harus dibimbangkan. Katanya, untuk jaminan keselamatan kita semua, langkah vaksinasi adalah paling tepat dan usah menunggu atau melepaskan

tarikh temujanji yang diperolehi.

Sumber: Harian Metro

Sumber:Cari

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Ariana Rose

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright Β© 2020 Metro Rimbabara