Connect with us

Entertainment

“Perlu ke tunjuk dan rak4m awk tgh solat tu….” Tindakan Eyra Hazali Solat Sambil Dukung Anak Jadi Buah Mulut Netiizen..

Published

on

TINDAKAN pelakon Eyra Hazali berkongsi video sembahyang sambil mendukung anaknya yang kini berusia lima bulan mendapat perhatian netizen di laman sosial Instagram pada Jumaat.

Eyra atau nama sebenarnya, Hazirah Qasdina Hazali, 22, berkata, perbuatan itu bagi mengelakkan anaknya terus men4ngis ketika dia sedang bersolat.

Malah, kata Eyra, cara itu juga membuatkan dia lebih khusyuk melakukan ibadah wajib itu tanpa memikirkan kerenah anaknya yang sedang mer4gam.

“Solat itu wajib, tak kira dalam keadaan apa pun, pasti ada cara yang memudahkan. Islam itu mudah. Sebelum ini tak tahu, jika Hayder mer4gam, dia men4ngis t3ruk memang (saya) biar je n4ngis.

“Sampai saya terfikir, takkan takda cara? Susah juga macam ini sebab kita susah hati dia n4ngis kuat. Hayder sekarang memang mer4gam t3ruk, nak dukung saja. Alhamdulillah, saya jumpa cara dan sangat-sangat mudah.

“Dukung dan jika masih men4ngis, tenangkan saja, tak batal pun, janji khusyuk dan aur4t terjaga,” katanya.

Eyra berkahwin dengan penjaga gol pasukan Johor Darul Takzim (JDT), Muhammad Haziq Nadzli, 23, pada 1 November 2019 dan hasil perkahwinan, mereka dikurniakan seorang anak lelaki, Muhammad Hayder Qhalish yang kini berusia lima bulan.

Eyra bersama suami dan anak lelakinya.

Dalam pada itu, pelakon drama Mr. Grey ini juga berharap perkongsian tersebut dapat memberikan manfaat kepada pengikutnya yang mengalami situasi sama.

“Tengok la Hayder, waktu dukung elok, bila letak mengada-ngada nak juga guling. Semoga bermanfaat untuk kita semua,” katanya.

Video itu kemudiannya disambut baik rakan-rakan artis seperti Elvina Mohamad, Raja Syahiran, Mawar Rashid dan Dayah Bakar yang mengucapkan terima kasih di atas perkongsian berkenaan.

Dukung dan jika masih men4ngis, tenangkan saja, tak b4tal pun, janji khusyuk dan aur4t terjaga.

EYRA HAZALI

PELAKON

Bagaimanapun, ada segelintir netizen yang mempertikaikan perkongsian itu dan menganggap aktres itu sengaja mahu menunjuk-nunjuk dirinya melakukan amal ibadah untuk tatapan umum.

“Yelah (solat) wajib. Tapi wajib ke awak perlu tunjuk dan rakam apa yang awak tengah solat tu? Apa niat dan tujuannya… solat dan kemudian rakam bagi semua orang tengok yang awak melakukan ibadah yang wajib pada umat Islam sedangkan awak macam menunjuk-nunjuk, ibaratkan macam tu. Apa niat tu?” kata seorang netizen.

Tidak mudah melatah, Eyra kemudian membalas komen tersebut dengan menyatakan dia sekadar mahu berkongsi ilmu yang mungkin tidak diketahui ramai agar ia dapat dimanfaatkan kepada pengikut laman sosialnya.

“Tiada niat untuk menunjuk-nunjuk. Saya kongsikan ilmu yang mungkin ramai tak tahu. Kalau baca komen, ramai yang tak tahu boleh buat macam ini.

“Saya gunakan platform saya untuk kongsikan apa yang saya tahu.

“Awak pun ‘ibaratkan macam tu’ maknanya awak hanya buat andaian terhadap saya. Dah besar boleh fikir mana yang baik, mana yang tak,” kata Eyra.

Sebagai makluman, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), sama ada untuk imam, makmum atau solat secara bersendirian, kita dibenarkan mendukung bayi lelaki mahupun perempuan. Ia dibenarkan untuk solat fardhu atau sunat dengan disertakan syarat-syarat tertentu.

Syarat itu ialah bayi mestilah bebas daripada n4jis, mengawal pergerakan supaya tidak melakukan pergerakan anggota besar sebanyak tiga kali berturut-turut, memastikan dada sentiasa menghadap kiblat dan melakukannya hanya dalam keadaan yang benar-benar memerlukan (jika tiada siapa yang dapat menjaga bayi ketika kita sedang bersolat).

Komen Netiizen

Sumber: mStar!

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2020 Metro Rimbabara