Connect with us

Entertainment

Selamberr Terj4h Rumah Asnaf.. Aktivis Ini Terkeejut Tengok ‘Keadaan Rumah’ Yg Diberinya Dulu Kepada Asnaf Itu..

Published

on

BUKAN saiz rumah menjadi ukuran, tetapi keadaan di dalamnya yang menjadi perhatian.

Walaupun rumah asnaf mungkin dianggap biasa-biasa, namun apa yang lebih penting bagi sesebuah kediaman adalah penghuninya cukup selesa.

Seorang guru merasai keterujaan sewaktu bertandang ke rumah yang dihuni tiga beranak pada hujung minggu lalu.

Menerusi perkongsian di laman Facebook Mohd Fadli Salleh, guru tersebut memberitahu di mana keluarga tersebut terdiri daripada seorang bapa yang tinggal bersama dua anaknya masing-masing perempuan berusia 12 tahun dan lelaki berusia tujuh tahun.

“Aku buat terjah mengejut ke satu rumah asnaf. Sebaik masuk rumah, aku minta izin nak tengok bilik dan tandas. Allahu, seronok betul aku lihat rumah mereka.

“Kecil, tapi kemas yakmat (ya amat)! Sebutir pasir pun tak melekat kat kaki bila masuk rumah. Semuanya tersusun elok saja,”

Berkongsi kisah mengenai keluarga tersebut, Mohd Fadli berkata, mereka sebelum ini hanya tidur di sebuah stor kecil di tempat kerja bapa dua anak itu.

“Di stor kecil yang sempit bertiga. Tidak mampu nak sewa rumah, maka stor tempat kerja si ayah dijadikan tempat tinggal sementara.

“Sebaik aku dapat tahu pada awal tahun baru-baru ni, aku carikan rumah sewa berdekatan dengan sekolah anak-anak,” ujarnya sambil menambah bahawa pihaknya turut membantu keluarga itu dari segi deposit rumah sewa serta menyumbangkan tikar getah dan tilam.

Bukan sekadar itu, keadaan keluarga tersebut turut dipantau terutama memastikan kanak-kanak itu dihantar ke sekolah setiap hari.  Lebih gembira apabila anak sulung lelaki itu merupakan murid cemerlang dan menjadi kesayangan guru-guru di sekolah.

” Sesekali bawa mereka keluar makan, bagi barangan dapur dan bantu apa yang patut. Dah lama tak jumpa mereka. Last sebelum PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) lagi.

“Kali ini ada peluang, bawa mereka makan. Belikan barangan dapur, almari baju dan sebagainya. Aku hantar semua barangan ke rumah mereka dan terus buat spot check mengejut,” tambahnya.

Mohd Fadli bersyukur kerana melihat keluarga tersebut begitu mementingkan kebersihan meskipun hidup mereka serba kekurangan.

“Alhamdulillah, mereka sangat pembersih orangnya. Tandas pun bersih dan berkilat. Suka betul aku bila lihat keluarga pembersih ni.

“Mereka mungkin susah, namun mereka menjaga kebersihan diri dan rumah. Semoga keluarga ini dapat keluar dari kepompong kemiskinan dan boleh membantu orang lain juga,” katanya.

Rata-rata netizen meluahkan rasa terharu dengan kisah tersebut dan mendoakan agar kehidupan mereka bertiga dipermudahkan. InshaAllah!

Sumber: MSTAR

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2020 Metro Rimbabara