Connect with us

Viral

“Msa tu sy dh pan!k & menjer!t..” Ibu Lihat Bayi 13 Bulan Trbeliak Mata Tnpa Resp0n, Ingt S4wan Rupanya…

Published

on

“ALLAH beri peluang kedua untuk kami”

Demikian luahan penuh emosi seorang ibu, Zuraini Awang ketika bercerita mengenai insiden yang hampir me.ragut nya.wa anak kecilnya gara-gara ter.sedak su.su.

Sungguhpun sudah lebih dua minggu insiden itu berlaku, Zuraini masih lagi terkesan dan trau.ma sehingga kini lebih-lebih lagi setiap kali menyusukan anak bongsunya yang berusia 13 bulan.

Mengimbas kembali de.tik yang tidak akan dilupakan seumur hidupnya itu, Zuraini berkata anaknya, Asfa Fatimah Aisyeguel Mohd Rizalman merengek meminta susu sekitar pukul 4 pagi.

“Saya berikannya susu badan sambil berbaring. Bila dah agak lama, saya pun cabut dan terlena semula. Tiba-tiba saya terjaga dan tergerak hati untuk lihat Fatimah.

“Dalam gelap diterangi lampu penghawa dingin samar-samar, saya nampak matanya terbuka luas memandang ke arah saya tapi dia diam saja. Pe.lik sangat gelagatnya tu.

“Saya sentuh dahinya nak check suhu sebab Maghrib tu dia macam de.m.am ringan. Ter.asa dah.inya agak pa.nas dan saya berlari buat susu sebab nak masukkan ubat dalam susu tu. Bila beri susu, mele.leh je. Tak ada res.pon. Terlin.tas ‘anak aku kena sa.w.an ke?’

susu baru 2

Fatimah ketika sambutan ulang tahun kelahirannya yang pertama baru-baru ini.

“Saya buka lampu bilik. Masa itulah saya tengok bibirnya dah biru. Saya panggil suami dan kami bertungkus lumus buat sesuatu. Suami buka baju Fatimah, du.kung dan gon.cang-gon.cang badannya. Kemudian terlihat susu me.le.leh dari hidung… pe.kat!

“Masa tu saya dah pa.nik dan men.jerit pada suami… anak kami ter.se.dak susu,” cerita wanita berusia 34 tahun dari Pasir Mas, Kelantan ini.

Menurut Zuraini, suaminya pantas menjo.lok mulut Fatimah dan tidak lama kemudian bayi mereka mun.tah.

Sampai sekarang ni masih trauma lagi hinggakan saya menyusu pun duduk… serik dah berbaring..

ZURAINI AWANG

IBU

“Selepas mun.tah, barulah dengar suara Fatimah me.nan.gis. Allahuakbar, lega sikit sebab Fatimah bagi res.pon,” ujarnya yang juga ibu kepada empat cahaya mata.

Tanpa melengahkan masa, Zuraini berkata dia dan suami segera membawa Fatimah ke hos.pital terdekat untuk menjalani pem.eri.ksaan dan mendapatkan rawa.tan.

Tidak terhingga dirinya dan suami mengucapkan syukur selepas dok.tor menges.ahkan keadaan anak bongsu mereka dalam keadaan yang baik dan dibenarkan pulang ke rumah.

“Doktor cuma masukkan ubat demam menerusi du.bur sahaja. Dalam perjalanan ke kereta nak balik rumah, terdengar Fatimah sen.dawa. Alhamdulillah lega rasanya.

“Sejak balik dari hos.pital awal pagi tu, hingga malam saya tak tidur. Saya trauma dan setiap masa pantau Fatimah. Sampai sekarang ni masih trauma lagi hinggakan saya menyusu pun duduk… se.rik dah ber.ba.ring,” ujarnya yang menjalankan bisnes secara atas talian (online).

susu baru 1

Zuraini bersama suami dan empat cahaya mata mereka.

Sekadar berkongsi coretan pengalaman untuk dijadikan pengajaran buat para ibu bapa, Zuraini tidak menya.ngka perkongsiannya di laman Facebook meraih lebih daripada 11,000 shares.

“Saya cuma nak kongsi pengalaman agar ibu bapa ambil pengajaran dan tak alami perkara sama seperti kami. Selepas benda ini terjadi, barulah tahu, bukan bayi kecil je boleh tersedak susu, tapi yang dah lebih setahun pun boleh ter.se.dak.

“Ada juga ibu bapa komen dan beritahu mereka juga fikir hanya bayi kecil je tersedak. Jadi secara tak langsung, in.si.den ini membuka mata ramai.

“Keduanya, elakkanlah menyusu sambil berbaring. Pastikan kedudukan kepala anak lebih tinggi sikit daripada badannya. Apa yang penting, pantaulah anak-anak setiap kali menyusu sama ada menyusu badan atau botol,” katanya lagi.

Sumber: Mstar

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2020 Metro Rimbabara