Connect with us

Entertainment

Jen4zah Hil4ng Dalam Simpanan, Petugas Dan D0ktor Cari Tapi Tak Jumpa! Dwan Hamid Cerita Rupa-Rupanya Hij4b ‘Tertutup’

Published

on

KELIBAT selebriti sebagai sukarelawan terutamanya di Pusat Pemberian V4ksin (PPV) mungkin sudah biasa hingga timbul juga cerita-cerita tidak sedap didengar.

Namun sesuatu yang menarik apabila mengetahui pelakon Dwan Hamid menawarkan diri untuk bertugas di tempat penyimpanan jen4zah atau may4t m4ngsa C0vid-19 di sebuah hospital di Lembah Klang.

Selain ris1ko j4ngkitan, Dwan atau Muhammad Ridzuan Shahul Hamid, 30, turut berdepan pelbagai pengalaman mist1k yang sukar dilupakan.

“Saya memilih untuk bertugas mengurus jen4zah m4yat C0vid-19. Saya anggap ini sebagai peluang besar untuk menyumbang tenaga membantu petugas barisan hadapan.

“Sebab saya ni jenis yang suka buat perkara yang orang taknak dan benda yang orang lain t4kut… tapi saya nak,” katanya kepada mStar.

Pelakon Tanah Kubur ini menjadi sebahagian daripada Sukarelawan Wilayah Prihatin atau Prihatin Volunteer (PriVo) sejak awal Julai.

Dwan bertugas sebagai sukarelawan sejak dua minggu lalu.

Bercerita tentang skop tugas, Dwan berkata dia dan pasukannya bertanggungjawab mengurus, memandi dan menk4fan jen4zah.

Cerita Dwan lagi, sepanjang tiga minggu bertugas di h0spital berkenaan dia baharu sahaja berdepan insiden aneh yang mendebarkan.

“Kejadian ni baru berlaku hari Selasa lepas, ada waris ni datang nak tuntut jen4zah keluarga dia… jadi saya pergi la tengok m4yat tu, tapi tak ada!

Ada waris ni datang nak tuntut jen4zah keluarga dia… jadi saya pergi la tengok m4yat tu, tapi tak ada!

DWAN HAMID

PELAKON

“Memang terk3jut dan pelik… saya dah cari dua tiga kali di tempat tu, tetap tak jumpa.

“Perasaan pada ketika memang cu4k dan hairan, bagaimana may4t yang memang sepatutnya ada di situ secara tiba-tiba boleh hil4ng?” katanya.

Tidak berdiam diri, Dwan berkata dia segera memaklumkan kepada d0ktor yang bertugas untuk tind4kan lanjut.

“Saya maklumkan kepada doktor fasal mayat tu tak ada… tapi doktor tak percaya. Namun apabila dia datang cari pun tak ada.

Dwan bertugas sebagai sukarelawan selepas dapat izin daripada ibunya.

“Kemudian kami cari sekali lagi di tempat yang sama… Allahuakbar tiba-tiba ada!

“Tapi menurut cerita orang lama, kejadian begitu adalah normal dan memang selalu berlaku.

“Tak sangka pula saya sendiri al4mi kej4dian begini… ia cukup menginsafkan,” katanya lagi.

Tambah Dwan, pengalaman tersebut membuatkan dia berfikir tentang kem4tian.

“Saya rasa t4kut, teringat tentang amalan sendiri yang kadang-kadang sembahyang dan ada kalanya tertinggal. Rasa insaf apabila fikirkan jika pada ketika itu ny4wa saya ditarik.

“Hakikatnya kerja ni memang berat dan agak mencabar, tapi sedikit sebanyak mengajar saya tentang cara nak urus m4yat.

“Sepatutnya lebih ramai anak muda di luar sana mengikuti aktiviti sukarelawan begini, selain niat kena betul,” ujarnya.

Sumber:mstar

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Ariana Rose

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2020 Metro Rimbabara