Connect with us

Entertainment

“Cabut dan main b4tu nis4n, skali jumpa nenek bongk0k..” Pemuda Ini ceritakan pengalaman ‘berjiran’ dengan kubvr usia hampir 200 tahun..

Published

on

KAWASAN tanah perkubur4n seringkali dilabelkan dengan pelbagai stigma m1stik dan meny3ramkan.

Bagi yang lemah semangat, nak lalu sebelah pun tak berani sehingga sanggup guna jalan jauh untuk ke satu-satu tempat.

Namun bagi Mohd Rustam Johari dan keluarganya, kubvr serta b4tu-b4tu nis4n ‘purba’ ini sudah menjadi halwa mata mereka setiap kali merenung ke luar jendela sejak lebih kurang 50 tahun dahulu.

Berkongsi kisahnya dengan mStar, Mohd Rustam atau lebih mesra dipanggil Otam berkata kediaman mereka sekeluarga terletak di atas tanah yang dibeli nenek puluhan tahun dahulu di Kampung Sungai Putat, Melaka.

Menurut pemuda berusia 34 tahun ini, ketika itu neneknya tidak menyangka bahawa tanah yang dibelinya terletak bersebelahan dengan tanah yang diwakafkan penjual yang sama untuk dijadikan tanah perkubur4n.

“Di Melaka memang sedia maklum tentang orang dulu-dulu yang suka wakafkan tanah milik mereka untuk dijadikan rumah anak yatim, tempat belajar dan tak terkecuali tanah perkubur4n.

“Tuan tanah yang tinggal dekat kawasan rumah saya tinggal ni wakafkan sebahagian tanah untuk dijadikan perkubur4n, kebetulan nenek pun ada beli sedikit tanah daripada dia. Tak sangka pula tanah wakaf perkuburan dengan tanah yang nenek beli bersebelahan.

“Sebelum tu nenek duduk dekat tempat lain, tapi lebih kurang 50 tahun dahulu nenek bina rumah dekat tanah yang dibeli, jadi sampai sekarang kami tinggal di rumah ni yang dah beberapa kali kami renovate,” katanya yang bekerja dengan Tourism Melaka.

Tanah Wakaf Perkubur4n Islam Kampung Sungai Putat yang terletak betul-betul bersebelahan dengan rumah Otam.

Tanah Perkubur4n penduduk asal

Menurut Otam, kubur di kawasan Tanah Wakaf Perkubur4n Islam Kampung Sungai Putat ini dipercayai berusia di antara 150 hingga 200 tahun.

“Dekat sini ada rumah lain lagi, tanah perkubur4n tu memang terletak di tengah-tengah tempat kami tinggal, memang dikelilingi rumah jiran-jiran.

“Memang tanah perkubur4n ni dikatakan tanah penduduk asal kawasan ni dan jadi tapak perkubur4n pertama dekat kampung ni.

“Ada batu nisannya yang warna merah. Bila ada orang yang arif datang, mereka kata kubvr ni dianggarkan berusia di antara 150 ke 200 tahun,” katanya.

Menurut Otam, kali terakhir kubur tersebut dikunjungi waris adalah sekitar 27 tahun tahun lepas.

“Kami tak pasti ada ahli keluarga kami ke tak tapi kali terakhir kubvr ini diziarahi adalah semasa saya darjah satu.

“Masa tu saya tengah main dekat kubvr, tiba-tiba ada atuk ni datang baca doa. Saya tanyalah kenapa dia buat macam tu, dia cakap ni kubvr moyang dia.

“Lepas tu dia pesan jangan main-main dekat kubvr nanti h4ntu tangkap, jadi seingat saya itulah waris terakhir yang datang ziarah kubvr tersebut,” katanya.

Kubvr dengan tebing bata ini merupakan kubur terakhir yang menerima kunjungan waris lebih kurang 27 tahun dahulu.

Kubvr jadi padang permainan

Berkongsi kisah lucu membesar di situ, Otam berkata tanah perkubur4n tersebut tidak terlepas daripada menjadi salah satu tapak permainan dia, adiknya dan rakan-rakan.

“Keluarga selalu bagi nasihat jangan pijak kubvr, pastikan lalu ikut laluan, jangan langkah nis4n kaki dan kepala tapi kita budak-budak mana nak dengar kata.

“Ada sekali tu kami main pondok-pondok, masa tu saya dengan adik tengok kawan-kawan semua ada patung untuk dijadikan baby masing-masing.

“Tapi kami tak ada, jadi saya pergi cabut b4tu nis4n kanak-kanak bagi satu dekat adik. Saya ambil satu lepas tu kami balut dengan kain gendong buat baby,” katanya.

Kubvr yang paling hampir dengan bilik Otam.

Menurutnya terdapat lebih kurang 60 kubvr di tapak perkubur4n tersebut namun sesetengah daripada batu nisannya sudah tercabut.

“Ada kawasan yang lapang nampak macam tak ada b4tu nis4n tu sebenarnya kami yang cabut masa main.

“Lepas cabut kami dah tak tahu nak letak kat kubvr yang betul, sudahnya semua b4tu nis4n tu terpaksa diletakkan dekat tepi,” katanya.

Pengalaman ser4m

Berkongsi pengalaman seram pula Otam yang biliknya terletak bersebelahan dengan kubvr berkata mereka sekeluarga sudah cukup lali sehinggakan boleh mengab4ikan g4ngguan-g4ngguan yang ada.

“Sebab kami tinggal sini dah puluhan tahun, t1pu la kalau kata tak takut langsung, ada juga kisah-kisah menakutkan, kisah-kisah m`stik tapi kami dah terbiasa sebab memang hidup berjiran dengan kubvr.

“Ganggu4n yang selalu berlaku, yang pada kami tidaklah terlalu serius adalah ketuk-ketuk tingkap. Kalau mama baca Yasin atau mengaji lepas solat ada bunyi tend4ng pintu bilik simpanan baju dengan toto, ini memang kerap,” katanya.

Pemandangan tanah perkubur4n tersebut dari bilik Otam.

Namun pengalaman yang paling tidak dapat dilupakannya apabila bertentang mata dengan jelmaan nen3k kebay4n.

“Masa tu dalam pukul 2 pagi saya nak sidai baju. Kawasan ni memang gelap sebab dekat hujung jadi memang tak ada kenderaan lalu melainkan kereta keluarga sebab jalan m4ti.

“Masa tengah sidai kain rasa macam ada orang tengah perhatikan. Mula-mula buat tak tahu tapi bila kali kedua memang nampak dengan jelas sosok perempuan bongk0k, pegang tongkat tengah perhatikan saya dan dia datang makin dekat.

“Lepas tengok tu, baju ke mana, memang menjer1t la, habis berterabur baju masa tu,” ceritanya.

Menurut Otam kelib4t yang sama turut pernah dilihat adik, ibu serta bapanya namun pada waktu yang berbeza-beza.

“Saya yang nampak paling jelas, muka memang tak nampak tapi nampak figure dia berkain batik, baju macam baju opah kemudian dia bongk0k dan pegang tongkat.

“Yang lain nampak hujung mata je, macam mak nampak dekat dapur, adik nampak masa nak tutup tingkap, baba masa nak parking kereta, nampak dekat pokok pisang dan semua ni hari lain-lain dalam tempoh lebih kurang sebulan,” katanya.

Apa yang nak ditakut? Orang dalam kubvr tu semua dah m4ti. Itu semua perasaan kita.

MOHD RUSTAM JOHARI

Menurut Otam, mereka dimaklumkan bahawa nen3k keb4yan yang dianggarkan berusia dalam lingkungan 500 ke 600 tahun itu bagaimanapun hanya mahu lalu di kawasan tersebut untuk ‘bertemu’ dengan cucu-cucunya.

“Lepas saya nampak, mak pergi jumpa seorang yang ada kebolehan berinteraksi dengan m4khluk h4lus… dia maklumkan yang nenek tu tak g4nggu, cuma lalu kawasan tersebut sebab nak tengok cucu-cucu dia,” katanya.

Masyarakat perlu ubah mindset

Sementara itu berkongsi pandangannya mengenai stigma masyarakat yang sentiasa seram dan t4kut dengan kubvur, Otam berkata perkara ini tidak seharusnya terjadi apatah lagi kubvr bakal menjadi tempat terakhir setiap manusia.

“Apa yang nak ditakut? Orang dalam kubvr tu semua dah m4ti. Itu semua perasaan kita.

“Sebenarnya kubvr ni adalah tempat perjalanan terakhir kita jadi memang tak ada apa-apa.

“Kami dah tinggal sini lebih 50 tahun tak pernah jumpa poc0ng, pontian4k, l4ngsuir… masalah sebab kita sudah dimomok daripada filem-filem atau cerita mulut ke mulut yang h4ntu ni berasal dari kubvr tapi sebenarnya tak pun,” katanya.

Otam (dua, kiri) serta keluarganya sudah lali dengan g4ngguan yang sering dihadapi mereka.

Menurutnya stigma yang sama turut menjadi sebab kenapa rakan-rakan serta sanak-saudaranya sendiri memilih untuk tidak datang ke rumahnya.

“Pernah berlaku ada saudara sanggup sewa hotel sebab dia buka tingkap belakang takut nampak kubvr, dia t4kut nak pergi toilet semua, dulu lagilah toilet rumah kami dekat luar,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : mstar

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Ariana Rose

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2020 Metro Rimbabara