Connect with us

Entertainment

“Apalah Yang Dibualkan Mak Ayah Sebelum Tidur” – Nad Zainal

Published

on

Situasi semasa akib4t impak pandemik Covid-19 terhadap sosio-hidup masyarakat dunia membuatkan pelakon, Nad Zainal terkenang keluarganya ketika melalui keadaan sama ketika kegawatan ekonomi sekitar 1997.

Katanya, dia tidak tahu bagaimana kedua-dua orang tuanya mendepani kehidupan yang serba menc4bar pada waktu tersebut memandangkan sepanjang tempoh berkenaan mereka sekeluarga sekadar cukup makan.

“Pada tahun 1997 hingga 1998 krisis ekonomi, jujurnya saya tak begitu terkes4n. Walaupun saya tahu kedua ibu bapa saya ‘struggle’ pada masa itu tetapi mereka akan pastikan makanan untuk saya tersedia dan saya dapat bersekolah.

“Mama (panggilan untuk ibunya) tidak bekerja dan ambil upah jaga anak orang dan saya masih selesa kerana tiada apa yang kurang. Bila tiba bulan puasa, mama saya hanya makan tauhu sumbat tiga ketul ketika berbuka dan dia kata sudah memadai,” katanya mengenang memori lalu.

Kredit foto: IG Nad

Bintang Bukan Bidadari itu terpanggil berkongsi pengalaman ketika zaman kanak-kanak melihatkan nasib sebahagian besar masyarakat yang terk3san ak1bat kehilang4n kerja, berdepan masalah depresi sehingga ada diantaranya mengambil jalan singkat.

Nad atau nama sebenarnya Farah Nadia Zainal Abidin, 31, berkata secara tidak langsung apabila dia berhadapan situasi yang seakan sama sekarang membuatkannya kembali memikirkan perist1wa lalu dengan lebih mendalam.

Katanya, apabila sudah bergelar ibu kepada dua cahaya mata dia semakin mengerti keadaan orang tuanya dulu yang sanggup berk0rban apa saja demi memastikan keperluan seisi keluarga terutama anak-anak dipenuhi.

“Sekarang saya terfikir, betulkah apa yang dia (emak) kata atau hanya men1pu saya supaya tidak mahu anaknya risau atau berasa bersalah? Lauk ayam goreng yang diganti ikan kadang-kadang yang saya tak kis4h pun sebab sedap. Saya sudah gembira.

“Apalah agaknya yang dibualkan mak ayah saya sebelum mereka tidur pada waktu itu,” katanya lagi.

Kredit foto: IG Nad

Bagi Nad, tanggungjawab yang digalas ibu bapa pada era masa kini terutama ketika era pand3mik Cov1d-19 ini berleluasa di seluruh pel0sok dunia antara perkara mencabar sama ada dari segi m3ntal, fizikal serta kewangan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ناد زاينل (@nad.zainal)


“Dalam keadaan sekarang yang berdepan segala macam ris1ko dan kegawatan ekonomi, sememangnya tanggungjawab kita bukan mudah. Mesti ada dalam kalangan kita yang runsing memikirkan macam mana mahu terus bertahan.

“Malah pada masa sama kita juga seboleh-bolehnya ingin supaya anak-anak tidak sedar akan keperitan yang kita sedang tanggung. Saya pasti semua ibu bapa sayu melihat anak membesar terperuk di dalam rumah, ada yang makan ala kadar, pelajaran entah ke mana,” luahnya ibu kepada dua cahayamata , Fahad Ibrahim dan Budi Kalsom itu.

Nad juga berharap semua pengalaman yang dirasai pada masa sekarang dikenang semula dalam kontek berbeza iaitu melihatnya secara pos1tif sekali gus menandakan kemenangan kepada setiap insan.

“Diharap 10 tahun akan datang kita mampu mengimbas zaman kegelapan ini dengan senyuman kerana kita berjaya melalui detik hit4m itu bersama-sama. Semoga cepatlah pand3mik ini berlalu pergi,” tambahnya.

Sumber: K! ONLINE via cari

Sumber:nad.zainal

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Ariana Rose

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2020 Metro Rimbabara