“Tinggal K0men di IG Yonnyboii…” Selepas Ryzal, Zynakal Pula Hiina Budaya Sarawak?

Hangat diperkatakan mengenai Ryzal Duriankimchi yang dikec4m terukk selepas menghiina pakaian Iban, kali ini penyanyi Zynakal pula didakwa menghiina budaya Sarawak.

Mana tidaknya, komen yang dibuat oleh Zynakal di Instagram Yonnyboii membuatkan dirinya teruk dikec4m dan disifatkan sebagai satu penghiinaan buat masyarakat Sarawak.

Isv itu timbul apabila Zynakal meninggal komen di perkongsian foto penyanyi rap, Yonnyboii yang disifatkan satu penghiinaan buat masyarakat Sarawak.

Hal ini telah dimuat naik kembali oleh seorang warganet dikenali sebagai szabin di laman Twitter apabila menyertakan sekali tangkapan layar komen berkenaan.

Perkongsian tersebut membuatkan netizen kembali meradang kerana merasakan tindakan komen sebegitu seperti tidak menghormati orang lain dan memandang rendah kaum-kaum bumiputera di Sarawak.

Netizen juga turut menyentuh isv masalah mental yang dihadapi oleh Zynakal sebelum ini dan berharap agar k0ntroversi penghinaan ini tidak akan dikaitkan dengan d3pression kerana mereka sudah mu4k dengan alasan begitu.

Rata-rata netizen menyifatkan komen tersebut sebagai sindiran seakan-akan menyamakan budaya Sarawak seperti orang zaman batu.

Dalam pada itu, ada segelintir netizen mempert4hankan Zynakal dengan beranggapan penyanyi itu hanya bergurau serta meminta berhenti mengec4mnya susulan masalah d3presi yang dihadapinya sebelum ini.

Hasil tinjauan mendapati selepas dikec4m tervk, komen tersebut telah dipadam oleh Zynakal dan Yonnyboii bertindak menutup ruangan komen foto berkenaan.

Namun begitu, setakat ini Zynakal ataupun Yonnyboii belum lagi tampil menjelaskan keadaan sebenar ataupun membuat permohonan maaf diatas komen yang ditinggalkan.

Walaupun kata-kata berkenaan terlihat ‘r4ndom’, tetapi ia tetap membuatkan banyak pihak m4rah susulan daripada penghiinaan terhadapan pakaian Iban yang dibuat oleh influencer Malaysia-Korea tempoh hari.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : MV/ROTIKAYA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *