Luahan Ibu Arwh Mejar Zahir

Dia sememangnya tidak ptus-ptus meny3ka air mata sejak tiba di masjid hinggalah jnzh dibawa masuk

Tidak sempat bertanya lanjut tentang wanita itu,  MalaysiaGazette menerima kiriman pesanan dari seseorang bersama foto dan paparan berita portal antara lain memberitahu wanita itu adalah ibu angkat kepada Allahyrham yang dikenali dengan nama Mak Pah.

Tentunya maklumat itu menarik perhatian kerana trag3di yang meragvt nywa pegawai kom4ndo 11 Gerup Gerak Khas semasa demonstrasi di Kem Lok Kawi, Kota Kinabalu itu hanya menyebvt Allahyrham adalah anak kepada pelakon terkenal, AR Badul.

Wartawan MalaysiaGazette berjaya menemui Mak Pah atau nama sebenarnya Latipabi Md Rouse yang menjaga Mohd Zahir selama 28 tahun.

Ibu angkat kepada Allahyrham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse tidak dapat menhan seb4k ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Meniti usia 80 tahun, keadaan Mak Pah agak uzvr. Rabun sebelah mata dan pendengaran telinga kanan yang kurang memuaskan, penulis menyel4mi suka dvka wanita cek4l ini dalam membesarkan Mohd Zahir.

Detik pertama dia menatap wajah Allahyrham adalah ketika Mohd Zahir baru berusia beberapa minggu. Sejak itu, dia menjaga Mohd Zahir setiap kali AR Badol menjalani penggambaran sehinggalah Allahyrham berusia dua tahun.

Namun rumah tangga pelakon itu tidak berthan lama menyebabkan ibu Zahir kembali ke Sabah membawa sekali Allahyrham bersamanya.

Ternyata tempoh dua tahun menjaga Zahir telah menyimpul kasih seorang ibu. Dia tidak mampu menjalani kehidupan tanpa Zahir lantas nekad terbang ke Sabah bersendirian menjejaki anak jagaannya itu.

“Bila Zahir balik ke Sabah, saya gel!sah. Zahir telefon saya suruh ambil dia di Sabah. Saya panggil dia JonJon, masa itu umur dia tiga tahun. Saya pergi Sabah nak ambil dia.

“Saya pergi seorang diri, dari lapangan terbang ambil masa dua jam untuk sampai ke rumah keluarga bekas isteri Badul.

“Sampai rumah, saya nampak Zahir di beranda rumah, dia larl dan pelvk saya,” katanya yang ceria menceritakan bagaimana dia mula menjaga Zahir.Antara koleksi gambar milik ibu angkat kepada Allahyrham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse (kiri) bersama Allahyrham Mejar Zahir Armaya (kanan) ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Macam anak sendiri

Mak Pah yang memiliki tiga anak perempuan membuatnya kuat untuk memelihara Zahir sebagai anak sendiri selama 28 tahun.

Segala makan, pakaian dan kasih sayang dicurahkan seperti anaknya sendiri sehinggakan menimbulkan k9nflik kepada anak-anaknya.

“Memang saya sayang dia macam anak saya sendiri sampai anak-anak lain cembvru dengan Zahir. Dia anak lelaki saya.

“Makanan yang dia paling suka sekali adalah cokodok dan bbur chacha. Satu periuk dia boleh habiskan. Kalau cok0dok sepinggan tak boleh uslk, itu untuk dia,” cerita wanita yang berasal daripada Pulau Pinang itu.

Antara koleksi gambar milik ibu angkat kepada Allahyrham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse (dua kiri) bersama Allahyrham Mejar Zahir Armaya (kanan) ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Riak tenang wajah Mak Pah mula berubah apabila penulis bertanyakan mengenai kali terakhlr dia menemui anak lelakinya itu.

Antara koleksi gambar milik ibu angkat kepada Allahyrham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse (dua kiri) bersama Allahyrham Mejar Zahir Armaya (kanan) ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur. foto NOOREEZA HASHIM, 07 SEPTEMBER 2019.

Kata Mak Pah, kali terakhlr dia melihat wajah Zahir adalah pada hari kelapan selepas Hari Raya Aidiladha lalu.

“Tiada ada tanda pelik pun dia tunjuk kepada saya, malah saya tidak rasa apa-apa pun pada waktu itu, sampailah seminggu sebelum Zahir menlnggal dunia tu saya res4h, gelis4h tidak tentu pasal. Rlsau semacam,” cerita Mak Pah dengan menltiskan air mata.

Biarpun empat bulan tidak berjumpa, namun Mak Pah bersyukur kerana sempat menatap wajah anak kesayangan yang dipelihara buat kali terakhlr di masjid Kem Wardieburn, pada pagi Khamis lalu.

Sekali lagi, Mak Pah menitlskan air mata.

“Muka dia bersih macam orang tak matl, tidak ada msalah yang timbul masa saya tengok jnzh dia. Tapi sayang, saya tidak sempat nak kcup dahl dia sebab dalam ker4nda. Saya sedlh sangat ketika zi4rah arwh sebab tidak dapat kucvp dahl dia,” kata Mak Pah yang terus menltiskan air matanya.

Ibu angkat kepada Allahyrham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse tidak dapat men4han s3bak ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Res4h seminggu sebelum Zahir menlnggal dunia

Menceritakan berita mengenai pemerglan Zahir, Mak Pah berkata beliau meng4lami keres4han tanpa sebab dan rasa gelis4h seminggu sebelum kematlan Zahir.

Malah, kesihatannya juga terganggu disebabkan kegelis4han yang mel4nda beliau.

“Buat kerja semua tidak kena. Pergi perlksa dengan dktor, elok sahaja. Selama seminggu saya tidak boleh tidur tanpa sebab. tidak pernah teringat dia akan pergi tnggalkan saya.

“Hari kejadlan, kawan saya telefon kata Zahir menlnggal dunia kena temb4k, saya terkejvt,” cerita wanita itu lagi. Ibu angkat kepada Allahyrham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse melihat sebuah koleksi potret lukisan miliknya bersama Allahyrham Mejar Zahir Armaya ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Dengan nada seb4k, Mak Pah berkata beliau tidak dapat meluahkan dengan kata-kata perasannya saat mengetahui anak angkatnya itu sudah dipanggil menemui Ill4hi.

“Tidak dapat digambarkan perasaan kehilngan seorang anak yang kita jaga sejak kecil, saya tidak pernah jangka dia akan menlnggalkan saya, ingat saya matl dahulu, tapi dia yang pergi dulu.

“Saya tidak akan dapat lupa anak kesayangan saya sampai bila-bila. Saya rindu dengan anak saya,” katanya lagi.

Ibu angkat kepada Allahyrham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse melihat koleksi gambar milik Allahyrham Mejar Zahir Armaya ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Jnzh Mejar Mohd Zahir Armaya yang mennggal dunia selepas terkena temb4kan dalam demonstrasi di Kem Lok Kawi, Sabah, selamat dikebumlkan di Tanah Perkvburan Islam Tambun jam 8.45 pagi Khamis.

Mohd Zahir, 36, yang bertugas sebagai pegawai K0mando 11 GGK di Kem Sungai Udang, Melaka, mavt terkena temb4kan dalam demonstrasi di Kem Lok Kawi, Kota Kinabalu, dalam kejadlan pada jam 8.40 pagi. Arwh menghembvskan naf4s terakhlr di H0spital Queen Elizabeth pada jam 9.28 pagi Rabu lalu. -MalaysiaGazette

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : apaceritatv

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *